donderdag 18 april 2013

I'm still alive!

I'm still alive! Ja hoor ik leef nog! En hoe! Suriname blijft echt een prachtig land en het filosoferen met kinderen is echt een taak waar ik van hou.

Wel ben ik jullie allemaal mijn excuses verschuldigd om zo lang niets van me te laten horen.
But be ready want hier komt een verslag van meer dan een maand vol avontuur!

Eerst hebben we Brownsberg bezocht. Dat was niet zo vanzelfsprekend! Er zijn maar enkele busjes in heel Suriname die de berg op geraken. En de weg was niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees. Op een bepaald moment riep onze chauffeur: "Allemaal links gaan hangen!" Rechts van ons ging het de diepte in. Maar onze chauffeur manoevreerde netjes door de smalle weg. Dankzij ons die allemaal op elkaar gepropt zaten aan de linkerkant van de bus. Maar eens boven aangekomen: Wat een prachtig uitzicht over het Brokopondo Stuwmeer.

Vervolgens hebben we nog een stevige wandeling door het natuurreservaat van Brownsberg gemaakt. Tot we aan de Irenewatervallen kwamen. Hier konden we dan even afkoelen onder het heerlijk frisse stromende water. Daarna was er natuurlijk ook nog de zware tocht terug. Moe en uitgehongerd kwamen we op de top terug aan waar we nog van een heerlijke maaltijd hebben kunnen genieten.









Op 17 maart 2013 om 9u 's ochtends werden we opgehaald met het taxi-busje om naar Atjoni te rijden. Dit is het einde van de weg en het punt om naar het 'binnenland' te gaan. Vanaf hier ook Malaria-gebied. In Atjonie hebben we nog voor een week inkopen gedaan. Want samen met 4 Hollandse collega's zou ik een week gaan lesgeven in Pikin Slee, een dorp in de jungle. Zo hebben we vanuit Atjonie nog zo'n tweeënhalf uur moeten varen naar Pikin Slee. Onderweg hebben we nog even een korte stop gedaan op Menimi, het vakantieoord van Mandje. Eens aangekomen op Pikin Slee zouden we normaal slapen in het huis van meneer Doekoe. Alleen meneer Doekoe was nog niet aanwezig in het dorp. Daarom konden we verblijven bij mevrouw Hoepel, de bibjuf. We sliepen op dunne matrassen op de grond in een klein kamertje. Maar goed, we hadden in ieder geval een slaapplek. We zouden met ons 5 gaan helpen in klas 2, 3 en 4. Klas 2 en 3 telden elk ongeveer 35 leerlingen en klas 4 waren 2 klassen samengevoegd tot 1 klas van maar liefst 69 leerlingen. Aangezien de meerderheid van de leerlingen GEEN of amper Nederlands kan was dit dus een hele uitdaging om les te geven. Daarboven kwam nog dat de originele leerkracht van de klas voor een week naar de stad was en dus niet in de klas aanwezig was. Aangezien het Nederlands van klas 2 en 3 slechter was dan die van klas 4 stonden mijn Nederlandse collega's per 2 in die klassen. Ik had dan de klas van 69 leerlingen voor mezelf. Af en toe werd ik wel bijgestaan door een tolk. De opzichter van de klas.
Het lesgeven was niet simpel maar wel een hele leuke ervaring. De directeur van de school, meneer Arwana, is een zeer sterke aanwinst voor de school. Hij heeft op 5 jaar voor veel verbeteringen op de school gezorgd. Nochtans is het geen gemakkelijk proces en blijft er veel werk aan de winkel. Woensdag en donderdag waren wel meevallers! Het was namelijk wandelmars! Wat een evenement: Heel het dorp en de school doet hier aan mee. Het is een competitie. Iedereen loopt in groepen door het dorp. Ze kunnen prijzen winnen voor beste dansers, mooiste kleren en veel meer. Echt de moeite om te zien. Verder was deze week binnenland mijn leukste ervaring tot nu toe in Suriname. Het lesgeven was top, het dorp was heel leuk, in de namiddag konden we rustig chillen aan de rivier en ons daarin wassen (of laten wassen: check foto's) of gewoon gezellig samenzijn in onze villa. De foto's spreken voor zich:

meneer Arwana, directeur
van Pikin Slee School
Mijn klasje van 69 leerlingen.


Dans-Battle met de kinderen.
Vind je de Belgische vlag?
(School gesponsord met Belgisch geld)

Typisch huisje uit het dorp
Poort naar het dorp: Houdt boze geesten buiten.


Onze villa in het dorp.

Wandelmars

Wandelmars 2 DANSEN!

Papegaaitjes

Schildpadden

Toekan

Haartjes laten wassen in de rivier.

Het hele dorp is aanwezig op het Avondfeest van de Wandelmars

YEAH!

Boe!
Het Surinaamse Volkslied wordt gezongen aan het begin van de schooldag.














































En vrijdag was het spijtig genoeg alweer tijd om terug naar huis te gaan. Het was een lange rit naar huis want we stonden in de file omdat er een Anti-discriminatieMars bezig was in de stad.

De paasvakantie begint met HOLI PAGHWA oftewel het Hindoestaanse Nieuwjaar. Dit wordt door vele Hindoestanen thuis gevierd. Maar ook op het onafhankelijkheidsplein en in de palmentuin werd er stevig gevierd. Hier danst iedereen op muziek terwijl je wordt volgestrooid met verf en gekleurd babypoeder: Wat een feest!

PoederFight!


Zo zie je eruit na een dagje feesten
















Zalig feest op het einde van de dag!
Laure heeft ook haar deel gehad :p



















Tantan is ook gearriveerd in Paramaribo, Suriname. Samen zijn we naar fort Nieuw Amsterdam geweest. We hebben ook met een super leuke bende een KanoTour gedaan op de Coesewijne rivier. Dit is een heel afgelegen gebied. We hebben in deze 2daagse tour niemand anders gezien buiten de mensen van de tour. Hele dag lekker op de rivier gevaren. Af en toe uit de boot gesprongen om af te koelen. Voordat de avond viel moesten we wel een geschikte plek aan wal zoeken om te overnachten. Dan midden tussen alle beesten onze hangmat ophangen. Hoe tantan deze nacht overleeft heeft begrijp ik nog steeds niet: GO tantan! Na een heerlijke maaltijd nog kaaimannen gaan spotten om dan de nacht door te brengen midden in de natuur.
Manoevreren tussen de begroeiing

1-2-3-...

Lekker verfrissend in de rivier

Kamp maken voor het donker is.

























Verder ben ik ook nog naar Bigi Pan geweest 2X zelfs: Dit meer met zijn vele moerassen is het grootste
van Suriname. Het water is wel overal maar max 1 meter diep. Het meer heeft gigantisch veel verschillende vogelsoorten waarvan de meest opvallende waarschijnlijk de Rode Ibis is. Deze vliegen met duizenden over het meer wanneer het valavond wordt. We overnachten op paalwoningen op het meer zelf. 's Morgens vertrokken we voor een lekker modderbad.

Lekker chillen op ons huisje op het meer.

Modderbadje!
















Overvlucht Rode Ibissen

Boodbrug om Bigi Pan meer te kunnen bereiken

Uitzicht meer.

Huisje op het meer.


Tantan aan het uitrusten in een hangmat!
De zee!































Als afsluiter ben ik nog met Tantan naar Nieuws Baboenhol geweest. Een leuke plek om te genieten van de Surinaamse rust in de natuur.

Natuurlijk doe ik ook nog af en toe aan sport. Naast elke dinsdag dat ik L.O.-lessen geef aan kinderen van 3 jaar tot en met 16 jaar. Doe ik hier ook nog aan HipHop. Echt leuk maar niet zo simpel. Of het er nog echt als HipHop uitziet nadat ik het doe weet ik niet, maar ik amuseer me wel.
Kleine workout omdat we niet aan het opletten waren!


En ik zie jullie al denken: EN werken dan? Hoort dat er niet meer bij! Maar vergis jullie niet. Werken hoort er wel degelijk bij. Maar de foto's van mij achter een PC zijn niet zo heel interessant. Nochtans het werk dat ik hier doe is echt wel geweldig. Ik doe het super graag. Nu ik klaar ben met het uittesten van verschillende lessen filosofie, ben ik nu bezig met het uitschrijven van een trainingspakket voor leerkrachten om filosofie te kunnen geven. Het is zo'n mooi gegeven en de antwoorden van de kinderen zijn echt geweldig! Ook de vragen die van de kinderen komen zijn vaak heel mooi. Enkele voorbeelden:
-Waarom is het hart het symbool van de liefde? (eerste leerjaar)
- Waarom kunnen mensen niet vliegen en vogels wel? Dat is niet eerlijk! (kleuter)
- Hoe worden mensen gemaakt? (tweede leerjaar)
Op deze laatste vraag antwoordde de juf: "Dat moet je maar thuis aan papa of mama vragen." Waarop ik zei dat het juist de bedoeling is dat ze ALLE vragen hier mogen stellen. Dat wij als leerkracht er toch voor de kinderen zijn om hun vragen te beantwoorden. Wij maken de brug naar ouders toe om deze onderwerpen thuis ook bespreekbaar te maken.

In ieder geval werken doe ik hier ook. Ik hoop dat vooral te kunnen bewijzen naar jullie toe wanneer mijn Bachelorproef af is.

 Heel veel warme groetjes en tot gauw (dat is een belofte :D)

WAKA BUN
xxxx

1 opmerking:

  1. Leuk dat je dit heb bijgehouden, en ik ben heel blij dat je hebt genoten van dit avontuur!leuk artikel!:)

    BeantwoordenVerwijderen